ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ

Τεκμηρίωση Περιεχομένου από χρήστες (UGC)

Ακρίβεια και επαλήθευση UGC:
  • Η επαλήθευση πρέπει να προηγείται οποιασδήποτε άλλης ενέργειας. Ο ειδησεογραφικός Οργανισμός ελέγχει κάθε UGC, με τη βοήθεια όλων των διαθέσιμων τεχνολογικών και ανθρωπίνων μέσων, μέχρι την επιβεβαίωση της ακρίβειας της πληροφορίας. Εάν η είδηση δεν μπορεί να επαληθευτεί σε ικανοποιητικό βαθμό, δε θα πρέπει να χρησιμοποιείται. 
  • Η διαφάνεια είναι ένα μέσο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επαλήθευση μιας είδησης. Εφόσον ένα UGC διαθέτει ένα βασικό επίπεδο αληθοφάνειας, η γρήγορη διάδοση του (με τη διευκρίνιση ότι πρόκειται για πληροφορία όχι πλήρως εξακριβωμένη) και η ταυτόχρονη έκκληση για επιπλέον πληροφορίες από το κοινό, μπορεί να οδηγήσει στην επιβεβαίωσή της. Όσο περισσότερες λεπτομέρειες συλλέξει ο δημοσιογράφος, τόσο το καλύτερο. Αν τελικά αποδειχτεί ότι η είδηση είναι ανακριβής και ο δημοσιογράφος αντιληφθεί ότι έχει να κάνει με αναξιόπιστο υλικό, θα πρέπει ο ίδιος να εξηγήσει τι ακριβώς συνέβη. Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση ενέχει τον κίνδυνο εξάπλωσης ανακριβών πληροφοριών και παραπληροφόρησης των αναγνωστών, έστω και πρόσκαιρης. 
  • Η προσφυγή στη βοήθεια τρίτων, συμπεριλαμβανομένων άλλων ειδησεογραφικών Οργανισμών ή συναδέλφων από άλλα Μέσα Ενημέρωσης κλπ. είναι επίσης ένα μέσο που μπορεί να αξιοποιηθεί για την επαλήθευση ενός UGC. 
  • Σήμερα η τεχνολογία δίνει όλα εκείνα τα απαραίτητα εργαλεία για εξακρίβωση της εγκυρότητας περιεχομένου από χρήστες. Όπως δίνει και τη δυνατότητα εξακρίβωσης της αλήθειας μέσω του UGC όπως απεδείχθη στην περίπτωση των ταραχών στο Λονδίνο το 2011 (The Guardian).
Άδεια, πνευματικά δικαιώματα και αναφορά της πηγής:
  • Η λήψη άδειας για δημοσίευση πριν από τη χρήση οποιουδήποτε UGC είναι μία διαδικασία που ακολουθείται από αρκετά ΜΜΕ, καθώς θεωρείται ότι έχει ιδιαίτερη σημασία να ενημερώνει κανείς τον δημιουργό για τον τρόπο με τον οποίο πρόκειται να χρησιμοποιηθεί το υλικό του. Η άδεια μπορεί να είναι γραπτή ή προφορική, επίσημη ή ανεπίσημη (κάποιοι θεωρούν ότι αρκεί και ένα απλό “ok” στους όρους χρήσης των ιστοτόπων. 
  • Η προέλευση του UGC θα πρέπει να αναφέρεται σε κάποια περίοπτη θέση στην ιστοσελίδα (και με ενεργό υπερσύνδεσμο (hyperlink) ή το περιοδικό/εφημερίδα στο οποίο χρησιμοποιείται ή να αναφέρεται από το δημοσιογράφο αν πρόκειται για εκπομπή, εκτός αν υπάρχουν διαφορετικές οδηγίες από τους ίδιους τους δημιουργούς του περιεχομένου. 
  • Οι δημοσιογραφικοί Οργανισμοί, χρησιμοποιούν κάποιο UGC μόλις αυτό επαληθευτεί, σύμφωνα με τα πρότυπα που θέτουν, με ή χωρίς άδεια για δημοσίευση. Η αναφορά σχετίζεται με τα Μέσα που ενσωματώνουν UGC σε μια ιστοσελίδα ή σε κάποια εφαρμογή (app) ενός κινητού, καθώς αυτό επιτρέπεται από τους όρους λειτουργίας ενός κοινωνικού δικτύου. Κίνητρο για μια τέτοια «χαλαρή» στάση απέναντι στο ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων μπορεί να αποτελεί το γεγονός ότι κάποια είδηση έχει τόσο μεγάλη αξία που σε κάνει να ξεχνάς οποιεσδήποτε νομικές επιπτώσεις. Αυτή η προσέγγιση μπορεί μερικές φορές να δικαιωθεί σε ένα δικαστήριο, αλλά εγείρει σοβαρότατα ερωτήματα από ηθική άποψη. 
  • Κατά τη χρήση UGC θα πρέπει να περιγράφεται όσο το δυνατόν πιο αναλυτικά, με επιπλέον κείμενα και λεζάντες, το πού βρέθηκε και πώς επαληθεύτηκε η όποια πληροφορία. Αυτό θεωρείται επιβεβλημένο καθώς πρόκειται για περιεχόμενο που δημιουργήθηκε από μη επαγγελματίες.
Θέματα Ασφαλείας και Ευαισθησίας:
  • Όταν ένας δημοσιογράφος επικοινωνεί με έναν απλό άνθρωπο που βρίσκεται σε επικίνδυνη περιοχή - όπως ο τόπος ενός εγκλήματος ή ατυχήματος ή φυσικής καταστροφής ή μια εμπόλεμη ζώνη - θα πρέπει να τον παροτρύνει να παραμείνει σε ασφαλές σημείο. Οι μη επαγγελματίες δημοσιογράφοι δεν πρέπει ποτέ να καλούνται να συλλέξουν πληροφορίες σε μέρος που ενδέχεται να υπάρχει κίνδυνος για την ασφάλειά τους. 
  • Μερικές φορές, πρέπει να αποφεύγεται ακόμα και η απλή επικοινωνία με ανθρώπους που θα μπορούσαν να δώσουν κάποιες πληροφορίες, εάν κάτι τέτοιο ενδέχεται να τους θέσει σε κίνδυνο, είτε αποκαλύπτοντας την παρουσία τους στον χώρο είτε επειδή ακόμα και η απλή πράξη της επικοινωνίας μπορεί να τους αποσπάσει την προσοχή, με αποτέλεσμα τη χαλάρωση των επιβαλλόμενων μέτρων ασφαλείας. Σε τέτοιες περιπτώσεις είναι καλύτερα να περιμένει ο δημοσιογράφος μέχρι να περάσει ο κίνδυνος. 
  • Οι δημοσιογράφοι πρέπει να είναι σε θέση να αντιληφθούν τη συναισθηματική κατάσταση του «δημοσιογράφου-πολίτη» και να θυμούνται ότι μπορεί ακόμα να σπείρουν τον πανικό, δίνοντας οι ίδιοι για πρώτη φορά ανησυχητικές πληροφορίες στους ανθρώπους με τους οποίους επικοινωνούν. Θα πρέπει επίσης να επιδεικνύεται ιδιαίτερη ευαισθησία κατά την επικοινωνία με ανθρώπους που μόλις έχουν υποστεί μια σημαντική προσωπική απώλεια. Σε τέτοιες καταστάσεις θα πρέπει ενδεχομένως να αποφεύγεται η συλλογή UGC. 
  • Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται με τη διαχείριση της εικόνας, καθώς η αποκάλυψη της ταυτότητας ανθρώπων που εμφανίζονται, ενδεχομένως χωρίς οι ίδιοι να το γνωρίζουν, σε φωτογραφίες ή βίντεο, μπορεί να τους θέσει σε κίνδυνο. Κατά συνέπεια πρέπει να επιδιώκεται η συναίνεση των ανθρώπων αυτών πριν τη δημοσίευση-προβολή τέτοιου τύπου περιεχομένου, αλλιώς θα πρέπει είτε να περικόπτονται οι εικόνες αυτές, είτε να καλύπτονται τα πρόσωπά τους. Θα πρέπει δηλαδή να προηγείται της δημοσίευσης κάποια επεξεργασία που θα εγγυάται ότι δεν θα μπορεί να γίνει ταυτοποίηση των εμφανιζομένων.
Αναφορά σε UGC:
Όταν ο δημοσιογράφος χρησιμοποιεί ή αναφέρεται σε UGC θα πρέπει να είναι σαφής ως προς τον τρόπο αναφοράς του στο περιεχόμενο. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται και στο ζήτημα της ορθής απόδοσης της πληροφορίας στην πηγή, είτε πρόκειται για λεζάντα φωτογραφίας, είτε για ηχητικό κλιπ, είτε για βίντεο, είτε ακόμη και για γράφημα.

ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ

Συμπληρώστε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, για να γίνετε μέλος της ΕΝ.Ε.Δ